pátek 28. června 2013

nejrychlejsi auto sveta

    

Bugatti Veyron Super Sport už není nejrychlejší auto světa, aniž by bylo poraženo

7.4.2013 | Petr Miler | 3 příspěvky
Špičkový Veyron už nenajdete v Guinessově knize rekordů na vrcholu žebříčku nejrychlejších aut světa. Jeho rekordu nebylo dosaženo v souladu s pravidly.
Zrovna tento týden jsme vás informovali o novém rekordním zápisu Hennesey Venom GT. Vůz jej dosáhl na letecké základně americké armády, když zdolal rychlost 427,5 km/h a stal se tak nejrychlejším produkční autem, které jste si kdy mohli koupit. Jeho výkon neproběhl pod dohledem žádné instituce evidující podobné rekordy, a tak není „oficiální”, z dostupné dokumentace je ale zřejmé, že jde jen o formalitu.
Už při této příležitosti se mluvilo o tom, že fakticky jde i o absolutního rekordmana, neboť dosavadní vrcholný zápis 431,072 km/h v Guinessově knize rekordů náleží Bugatti Veyron Super Sport jen za podmínky, že má odstraněný omezovač. Jinak dosahuje rychlosti „pouze” 415 km/h, a to je o dost méně než 427,5 km/h v případě Venomu. Hennessey se zatím o lepší oficiální zápis nepokusilo, věc ale nabrala v dalších dnech poněkud odlišného vývoje i bez toho.
Kolegové z Driving.co.uk si totiž na základě výše zmíněného u britské společnosti Guinness World Records stěžovali, že rekord nenáleží Veyronu oprávněně, neboť nebyl dosažen s vozem v provedení, v jakém je dodáván zákazníkům. Všech 30 vyrobených vozů totiž bylo klientům opravdu dodáno s omezovačem na 415 km/h a pro dosažení 431 km/h byl specificky upraven. Autoři „guinessovky” provedli ve věci patřičné šetření, námitku uznali jako oprávněnou a Veyronu titul nejrychlejšího auta světa odebrali. „Omezovač rychlosti auta byl deaktivován a tato úprava byla v rozporu s oficiálními pravidly. Následkem je, že rekord vozu s hodnotou 431,072 km/h není dále platný,” řekl k celé záležitosti Jaime Strang, ředitel Guinness World Records pro vztahy s veřejností.
Můžete to považovat za malichernost, neboť Veyron 431,072 km/h skutečně jet dokáže, ale zkrátka ne v provedení, v jakém se prodával a de iure jde o stejnou úpravu jako například zvýšení výkonu. Bugatti vyjádřilo ústy své mluvčí jisté překvapení, neboť jde o několik let starou záležitost a lidé z Guinness World Records prý byli o úpravě zpraveni. Jenže tehdy se auto ještě neprodávalo a nikdo netušil, zda omezovač bude skutečně standardní výbavou všech prodaných kusů. To se ukázalo jasné až později. Bugatti to prý až tak nemrzí, neboť Veyron Super Sport není jen „to nejrychlejší auto”, přesto bude vyžadovat od společnosti vyjasnění jejího kroku.
Formálně nejrychlejším autem produkčním autem světa je tak zpátky SSC Ultimate Aero díky potvrzeným 410 km/h maximální rychlosti, předpokládáme však, že o oficiální pokus se brzy a pravděpodobně úspěšně pokusí už zmiňovaný Venom GT. O dalším vývoji vás pochopitelně budeme informovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat